Voortgang

Stap 6 – Pak die zon, en maak vitamine D!!!

Vitamine D op een goed level is een zegen voor je lichaam!!

In de periode april tot en met augustus kun je in Nederland op het midden van de dag vitamine D aanmaken door de UV-B straling uit het zonlicht! (buiten die periode staat de zon te laag en zit er geen UV-B straling meer in de zon)

Dus ga in die zon!!! Bescherm echter te allen tijde je gezichtshuid, omdat téveel UV-straling zorgt voor vroegtijdige veroudering. Voor je lichaam geldt dat je de tijd in de zon aanpast aan jouw huidtype (zie de Holick tabel onderaan de pagina).
Ruim voordat je gaat verbranden, moet je dus je lichaamshuid beschermen met een goede zonnecrème. Je kunt dit echter niet al vanaf het begin van het zonnebad doen, want zonnecrème blokkeert de aanmaak van vitamine D. Neem wel een biologisch zonnemerk (bijv. van Annemarie Borlind), want in niet-biologische zonnebrandproducten zitten namelijk chemische filters die zeer belastend zijn voor je lever. Immers dat wat je op je huid smeert, kan zeker wel je lichaam binnenkomen en dan moet het verwerkt en afgevoerd worden ….

Zo zit het:
Als je in de zon staat en je schaduw korter is dan je lichaamslengte ( rond het middaguur) is de UV-B straling aanwezig (samen met UV-A, die is er altijd). Door deze UV-B straling maken wij provitamine D aan op onze huid, die na verloop van tijd pas opgenomen wordt in het lichaam en waar de lever dan vitamine D van maakt.
De vettige stof die op de huid ligt als een voorstadium van vitamine D kun je echter snel van de huid afwassen met warm water en zeep en dan kun je dus geen goed vitamine D level opbouwen. Het advies is: douche jezelf vóór je in de zon gaat of pas 24 uur nadat je in de zon bent geweest met warm water en zeep, zo kun je optimaal je vitamine D level opbouwen. Uiteraard kun je wel lauw (liefst koud) douchen zonder zeep. Idealiter dus in de ochtend douchen en eventueel ’s avonds nog even afspoelen met koud water nadat je een zonnebad hebt genomen.

Verder belangrijk om te weten is dat als je in de zomer een optimaal level hebt opgebouwd, je met deze voorraad maximaal zo’n 3 maanden doet. Zo zie je vaak dat einde najaar de griep weer echt actief wordt en dat de tot dan toe vervelende ziektes die onder controle lijken, dan weer de kop op steken. Doe je lichaam en geest daarom een enorm plezier door vitamine D bij te slikken vanaf september (zeker tot en met april). Zo houd je je level op peil en heb je geen tekort in de wintermaanden! Kijk voor de juiste levels op https://nl.wikipedia.org/wiki/Vitamine_D

Je kunt je vitamine D level laten checken bij de huisarts, dit gaat via een bloedtest, ook via internet kun je goede testen kopen.  Zo weet je waar je staat.

Veel zonplezier!!!