Voortgang

Stap 4 – Vasten

Intermittent fasting (vasten met tussenpozen)

Vandaag gaan we vasten, dit betekent niets eten, alleen water en kruidenthee drinken. Je zorgt dat je voor 18.00 uur gegeten hebt, eet de hele avond verder niets, slaat je ontbijt over en eet pas weer met de lunch na 12.00 uur de volgende dag. Je vast dan 18 uur lang, wat optimaal is. Om enig effect te hebben, moet je minimaal 16 uur vasten. Wil je extra groeihormoon (zeer anti-aging) aanmaken? Doe dan krachttraining in de ochtend op de nuchtere maag.

Zie je er tegenop?

Weet dat het lichaam bij een hongergevoel stofjes in ongeveer 15 minuten aanmaakt om dit gevoel niet meer te ervaren !

En als je leest wat een ongekende voordelen het verder nog voor je geeft, is het een kwestie van gewoon doen, 1x per week is al prima.

Intermittent fasting is de Engels term voor ‘vasten met tussenpozen’. Door het af en toe overslaan van maaltijden val je sneller af, verhoog je je insulinegevoeligheid, versnel je de vernieuwing van cellen (dus minder snel ‘oud’ worden) en heb je een lagere kans op hart- en vaatziekten en mogelijk kanker. Intermittent Fasting is een voedingspatroon. Tijdens de periode dat je aan het vasten bent, wordt een oeroude situatie nagebootst waarin de oermens verkeerde als er tijdelijk geen voedsel voorhanden was. Je eet dus niet tijdens zo’n periode. Buiten de vastenperiode mag je eten wat je wilt, liefst zo natuurlijk, gezond en gevarieerd als mogelijk.

Als we gedurende een periode van 12 uur niets eten, zijn alle gemakkelijke suikers inmiddels op, en gaat je lichaam het reeds opgeslagen vet verbruiken om toch aan de energiebehoefte te kunnen voldoen. Doordat er geen suiker meer in je lijf aanwezig is, leert je lijf weer om ook opgeslagen vet als energiebron te gebruiken. Ook tijdens de periodes dat er wél suiker beschikbaar is, zal je lichaam efficiënter vet verbranden, waardoor je op een gegeven moment de hoeveelheid vet zult hebben die ideaal is voor jouw lichaam.

Andere voordelen zijn:

  • Meer aanmaak van het groeihormoon HGH, wat onder andere de vetverbranding zal stimuleren
  • Meer testosteron in je lijf
  • Cel veroudering gaat langzamer (anti-aging)
  • Bloedsuikerspiegel wordt lager
  • Bloeddruk is meer in balans
  • Betere verhoudingen en niveau van je cholesterol

Maar er gebeurt nog veel meer. Allemaal aanpassingen die bijdragen aan je algehele gezondheid. De belangrijkste is de bescherming van je lijf tegen schadelijke ontstekingen en oxidatie. Dit is het gevolg van de aanmaak van allerlei beschermende stofjes in de vorm van eiwitten, anti-oxidanten, het co-enzym Q10, vitamine E. Allemaal stoffen die een hele belangrijke rol hebben in het tegengaan van ontstekingen in het lichaam.

Ontbijt overslaan slecht?

Er wordt vaak beweerd dat je ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is. Dit is niet altijd het geval, want tijdens Intermittent Fasting kun je vrij gemakkelijk de vastenperiode van de nacht verlengen met de ochtend. Het is wel verstandig om, op het moment dat je wakker wordt, een paar glazen water te drinken. Na de nacht is je lichaam uitgedroogd, en schreeuwt om water! Daarnaast vult het je maag, zodat je probleemloos je dag kunt beginnen zonder ontbijtje.

Tot slot een waarschuwing!

Hoewel Intermittent Fasting heel veelbelovend klinkt, en ogenschijnlijk zonder noemenswaardige bijwerkingen en nadelen in te passen is in je levensstijl, is een waarschuwing toch nog op zijn plaats. Het kan zijn dat het lichaam het onregelmatige eten niet pikt, of er is een medische indicatie die vraagt om regelmatig kleinere beetjes eten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan diabetespatiënten. Zeker als je twijfelt, is het verstandig om de plannen voor Intermittent Fasting eerst te bespreken met je huisarts of je behandelend arts. Dit geld ook voor zwangere vrouwen, vrouwen die borstvoeding willen geven of vrouwen die graag zwanger willen worden.